Kategorier
Granskning

Avslöjande om oetisk hantering av döda

Var? Eskikstuna-Kuriren

Vem? Reportrarna Carolina Lundin och Robin Folkö samt fotografen Veronica Karlsson.

Vad? Tidningen har granskat de nätbaserade begravningsbyråernas arbete och kan avslöja hur dessa ofta väntar betydligt längre med att hämta de döda från sjukhuset och göra dem i ordning. Det leder ibland till att kroppen är i så dåligt skick att anhöriga inte kan ta avsked vid öppen kista. Dessutom berättar tidningen om de anhöriga som kom till begravningen och fick veta att nätbyrån glömt att ta med sig den döde.

Hur? Det var efter ett tips från en kyrkoanställd som reportrarna började granska nätbyråernas arbetssätt. Arbetet visade sig vara svårt, då det tog både tid och krävde påtryckningar att få ut statistik från sjukhusen om hur lång tid det tar för olika begravningsbyråer att hämta döda. Vidare har det varit svårt att få någon att uttala sig om det känsliga ämnet, även anonymt. Reportrarna har då använt sig av massutskick och facebook.

Citat: ”Ett värdigt omhändertagande av den avlidne är viktigt, därför vill vi kistlägga så fort som möjligt. Har förruttnelseprocessen börjat kan man nästan inte klä på den avlidne”. Peter Jansson, Eskilstuna begravningsbyrå, en av nätbyråernas konkurrenter.

Läs här: Kritik mot nätbyråerna – de lämnar kroppar att ruttna

Läs mer (låst artikel): Nätbyrån glömde ta med kistan till begravningen