Kategorier
Okategoriserade

Ny chans att gå Fojos hållbarhetskurs

Vad innebär hållbar journalistik, hur gör vi ämnet hållbarhet relevant för vår publik och finns hållbar journalistik utan hållbara journalister? Det är några av frågorna som ställs i Fojos distanskurs ”Hållbar journalistik – nya dimensioner i det redaktionella arbetet”. I september och oktober är det dags för repris!

Vårens kurs hade sjutton deltagare som träffades över Zoom under fem förmiddagspass där teori har blandats med praktik. 

– Alla har fått göra ett projekt under kursen. Dels gjorde de en pitch till mig och varandra för att få idéer och inspel, dels har de arbetat med projektet under kursens gång. Det var inget krav på att man skulle bli klar före redovisningen utan det här har ju varit för deltagarnas egen skull, säger kursledaren Anna Maris.

För att få inspiration har kursen även haft besökare i zoom-klassrummet. 

– Aftonbladetjournalisten Staffan Lindberg har berättat om sitt H&M-gräv och vi har även haft föredrag av Lars Tallert från Sustainable Journalism Partnership och även Abigail Sykes, från Omställningsbyrån, som pratade om inre omställning.

Anna Maris har under sin långa journalistkarriär bland annat varit redaktör för en miljötidning i Storbritannien. Hon konstaterar att kursen blev väldigt inriktad på klimatet denna gång.

– Jag tror att många av deltagarna kom till kursen med just klimattemat i åtanke, men hållbarhet handlar ju även om ekonomisk och social hållbarhet. Naturligtvis gick vi igenom det också, men jag tänker ändå att jag ska försöka få med mer av det i höstens omgång.

Förutom två deltagarprojekt som vi tar upp i veckans Fojoarkivet nämner hon jobb om eltransporter och älgstammen. Dessutom har NWT skapat en klimatstrategi för sin journalistik och en deltagare skapade en social hållbarhetsstrategi för frilansjournalister.

Vad som kommer att skapas under hösten står än så länge skrivet i stjärnorna. Sista ansökan är 20 maj.

Anmäl dig här: https://fojo.se/kurser/hallbar-journalistik-nya-dimensioner-i-det-redaktionella-arbetet-ht24/