Var? Barometern.
Vem? Reportrarna Jonatan Bergöö och Samuel Slättman.
Vad? Inspirerade av Helsingborgs Dagblad, som vid tre tillfällen och senast i april gjort samma sak, testade Barometern den färskvarugaranti som finns hos alla de stora matkedjorna. Den innebär att den som köper dåliga chark- eller fiskprodukter får dubbla pengarna tillbaka vid reklamation. Genom att aktivt leta efter varor där sista förbrukningsdatum passerat hos Ica, Willys, Coop och City Gross lyckades reportrarna få ihop en extrainkomst på 8 000 kronor, som sedan skänktes till välgörenhet. Jobbet följdes upp med en enkät där man frågade kunder om de känner till garantin.
Hur? Reportrarna lade två timmar på varje matbutik. Det berättar att både personal och andra kunder lade märke till deras rotande och undrade vad de gjorde, vilket gav en ganska utsatt känsla. När de reklamerade sina varor berättade de först inte att de kom från tidningen, eftersom de inte ville bli särbehandlade. Reaktionerna från del flesta butikerna var sedan snarast positiv och man var tacksam över att ha fått hjälp med rensningen. Endast Coop försökte komma undan från dubbel återbetalning, men de backade senare.
Citat: ”Det är inte meningen att man som kund ska behöva upptäcka utgångna varor. Har vi köpt in för mycket ska vi ta action och sälja ut det.” Kim Endahl, butikschef Willys i Kalmar.
Läs här (låst artikel): Kilovis med utgången mat gav dubbla pengarna tillbaka